Trądzik kojarzony jest przez większość z nas z czasem młodzieńczym, kiedy przechodzi się przez okres dojrzewania. Najczęściej pojawienie się trądziku w tym wieku związane jest z burzą hormonów, które przyczyniają się do powstania zaczerwienień oraz ropnych wyprysków. Jednak jak się okazuje trądzik może również występować u osób dorosłych. Mimo dojrzałego wieku na skórze mogą pojawić się czerwone wypryski, ale warto wiedzieć, że przyczyna ich powstawania jest zupełnie inna. Jak zatem zapobiegać i radzić sobie z trądzikiem u osób dorosłych?

Przyczyny trądziku u dorosłych

Mówiąc o trądziku u dorosłych mamy na myśli osoby po 30. roku życia. Ta dolegliwość częściej dotyka kobiet, a przyczyn jego powstawania jest kilka. Pierwszą z nich może być trądzik przewlekły. Z trądzikiem przewlekłym mamy do czynienia wtedy, kiedy mimo osiągnięcia dojrzałości młodzieńczy trądzik ciągle pozostał lub systematycznie powraca. Innym czynnikiem powodującym trądzik u dorosłych jest podłoże hormonalne, jak cykl miesiączkowy lub problemy z tarczycą. Niestety nierzadko sami przyczyniamy się do powstawania trądziku poprzez stosowanie zbyt ciężkich i tłustych kosmetyków oraz nieprawidłową pielęgnację skóry lub stosując źle dobraną dietę.

przyczyny tradziku u doroslych

U dorosłych powstanie trądziku może również być spowodowane stresem, szczególnie jeśli utrzymuje się przez długi czas. W okresie stresu produkowany zostaje kortyzol, który odpowiedzialny jest również za produkcję sebum, tym samym przyczyniając się do złej kondycji skóry. Nagłe pojawienie się trądziku może również być spowodowane przez:

• zwiększony poziom prolaktyny lub androgenów,
  • zespół policystycznych jajników,
  • skłonności genetyczne,
  • niedokładne oczyszczanie skóry twarzy, szyi i dekoltu z kosmetyków.

Oczywiście nie bez wpływu na kondycję naszej skóry ma palenie papierosów, czy picie kawy i herbaty w dużych ilościach lub zbyt częste sięganie po alkohol.

Jak leczyć trądzik u dorosłych?

Leczenie trądziku nie jest proste. Wymaga czasu oraz regularności. Jednak efekty leczenia są bardzo zadowalające. Jak zatem przebiega leczenie? Najważniejszą kwestią podczas leczenia trądziku u dorosłych jest zdiagnozowanie przyczyny. W zależności od tego dobiera się odpowiednią metodę, do której zalicza się:

• prawidłową pielęgnację skóry,
  • zmianę diety oraz nawyków żywieniowych,
  • zabiegi kosmetyczne,
  • zabiegi medycyny estetycznej.

Prawidłowa pielęgnacja skóry może przynieść szybkie efekty, dlatego warto o nią zadbać. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie oczyszczanie, tonizowanie, nawilżanie oraz złuszczanie. Jednak należy pamiętać, aby wybierać kosmetyki odpowiednie dla naszej skóry.

Wykluczenie z diety konserwantów oraz wysoko przetworzonej żywności pozytywnie wpłynie na stan skóry. Ponadto odpowiednia ilość witamin i składników mineralnych ma duże znaczenie dla kolorytu, blasku oraz ogólnej kondycji skóry.

Laserowe usuwanie trądziku w Klinice OT.CO w Warszawie

W walce z trądzikiem niezwykle skuteczne są zabiegi medycyny estetycznej. Należy do nich przede wszystkim laseroterapia. Jest to zabieg mało inwazyjny oraz przynoszący spektakularne efekty w walce z trądzikiem u osób dorosłych. Wszystko dlatego, że wiązka lasera zamyka rozszerzone naczynka, usuwa przebarwienia, znamiona, włókniaki, blizny, a nawet rozstępy.

katarzyna osipowicz
Dr n. med. Katarzyna Osipowicz

Należy do grona lekarzy, którzy swój zawód traktują jako powołanie. Wykonywanie zawodu lekarza jest jej pasją, dlatego nie pozwala sobie na stanie w miejscu i nieustannie poszerza swoją wiedzę, doskonali umiejętności oraz implementuje najnowsze rozwiązania....