Sebum to substancja, która wbrew powszechnemu przekonaniu jest bardzo ważna dla zdrowej kondycji naszej skóry. Dzięki niemu skóra nie przesusza się i nie marszczy tak szybko. Jednak nadmiar produkowanego sebum może być już problematyczny i przyczyniać się do wielu niedoskonałości skórnych.

Sebum to inaczej łój skórny, który wytwarzany jest przez gruczoły łojowe znajdujące się na całej powierzchni skóry. Największe skupisko gruczołów znajduje się w obrębie twarzy, klatki piersiowej oraz pleców. Gruczoły występują samoistnie lub są ściśle powiązane z mieszkami włosowymi.

Nadmierna produkcja sebum blokuje ujścia mieszków włosowych, doprowadzając w ten sposób do zmian chorobowych na skórze. Ponadto nadmiar łoju skórnego jest widoczny, ponieważ przenika on przez naskórek na powierzchnię skóry i tam tworzy widoczny i tłusty nalot, który się błyszczy.

Na nadmiar wydzielanego przez skórę sebum ma wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest nieuregulowana gospodarka hormonalna lub niedobory witamin. Warto mieć na uwadze, że problem ten często pojawia się w okresie dojrzewania, po czym w większości przypadków samoistnie mija. Na ilość wydzielanego sebum ma również wpływ częstę dotykanie oraz pocieranie twarzy, przez co powoduje się pobudzenie gruczołów, pora dnia, a nawet pogoda.

Problem nadmiaru sebum może powodować nie tylko nieestetyczny wygląd, ale przyczyniać się do rozwoju trądziku. Dlatego warto zadbać o odpowiednią pielęgnację, która pozwoli na zredukowanie nadmiaru łoju skórnego i przywróci skórze odpowiedni koloryt oraz promienny wygląd.

Polecane zabiegi