Przegroda nosowa to blaszka znajdująca się pośrodku nosa. Dzieli go na dwie części i jest pokryta błoną śluzową. Krzywa przegroda nosowa może być dolegliwością wrodzoną lub nabytą. Jej korekcja jest jedną z najczęściej przeprowadzanych interwencji w obrębie nosa. Chociaż, z krzywą przegrodą nosową można żyć, Pacjenci zazwyczaj skarżą się na szereg nieprzyjemnych symptomów, których jest ona przyczyną. Dowiedz się, co można zrobić z krzywą przegrodą nosową.

Jak wygląda krzywa przegroda nosowa?

Prawidłowa przegroda nosowa składa się z chrząstki i dwóch części kostnych oraz części ruchomej. Jest prostą blaszką, która dzieli otwory w nosie na dwie równe lub prawie równe części. U osób ze skrzywioną przegrodą jest ona ustawiona pod kątem lub ma nietypowy kształt. Czasami zauważyć można na niej również innego rodzaju zmiany, które mogą utrudniać oddychanie i ograniczać przepływ powietrza przez nos, co jest wyjątkowo uciążliwe dla Pacjentów, którzy zgłaszają się w tym problemem. Nos ma za zadanie wstępnie oczyścić, ogrzać i nawilżyć wdychane powietrze. Kiedy występuje uczucie utrudnionego oddychania lub drastycznie zmniejsza się przepływ powietrza, Pacjenci odczuwają bardzo duży dyskomfort.

krzywa przegroda nosowa

Jakie są przyczyny krzywej przegrody nosowej?

Krzywa przegroda nosowa może być dolegliwością wrodzoną, kiedy jej rozwój nie przebiega prawidłowo, lub kiedy wpływ na jej pojawienie się miały czynniki genetyczne. Zdarza się również, że krzywą przegrodę można nabyć w wyniku rozmaitych uszkodzeń, urazów czy komplikacji okołoporodowych. Często bywa ona również efektem nieprawidłowo przeprowadzonych wcześniejszych zabiegów w obrębie nosa i powikłań po nich. Może być również związana z występowaniem rozmaitych chorób. Jest jedną z najczęściej występujących i leczonych dolegliwości w obrębie laryngologii. Stwierdza się ją zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych. Delikatnie krzywą przegrodę nosową można zaobserwować u większej części populacji, jednak dopiero występowanie jakichkolwiek objawów wpływających negatywnie na jakość życia, kwalifikuje ją do leczenia.

Objawy krzywej przegrody nosowej

Wśród typowych objawów, które dotykają osoby posiadające krzywą przegrodę nosową, można wymienić między innymi bóle głowy, dyskomfort podczas oddychania, przedłużający się katar, trudności w usuwaniu wydzieliny z nosa, bezdech senny, chrapanie. Szczególnie dwa z ostatnich wymienionych objawów okazują się dla Pacjentów uciążliwe. Bezdech senny prowadzi do wybudzania się w ciągu nocy, a chrapanie bywa głośne. Utrudnia to wypoczynek i zmniejsza jakość snu zarówno osoby cierpiącej na skrzywioną przegrodę, jak i osobom towarzyszącym. Często Pacjenci próbują na własną rękę leczyć chrapanie lub bezdech, nie mając świadomości, że ich przyczyną może być krzywa przegroda. Poza tym w skrzywieniu przegrody można spotkać się z objawami takimi jak osłabiony węch, mówienie przez nos, krwawienia z nosa i zatykanie się uszu.

Diagnoza krzywej przegrody

Żeby zdiagnozować krzywą przegrodę nosową, należy udać się do laryngologa, który przeprowadzi dokładny wywiad z Pacjentem i najprawdopodobniej wykona badanie przy użyciu rynoskopu. Poza tym może zlecić także wykonanie tomografii komputerowej, która czasami okazuje się pomocna w postawieniu diagnozy. O tym, czy Pacjent kwalifikuje się do przeprowadzenia zabiegu prostowania przegrody, decyduje się nie tylko na podstawie badań, ale w dużej mierze objawów, które zgłasza. Często bowiem zdarza się tak, że niewielkie skrzywienie przegrody daje uciążliwe objawy, podczas gdy znaczne skrzywienie nie utrudnia znacząco codziennego funkcjonowania.

Wskazania do przeprowadzenia operacji

Wśród wskazań do operacji przegrody wymienia się utrudnienia w oddychaniu, dyskomfort podczas codziennego funkcjonowania, jak również:

• znacznie zmniejszone światło jamy nosowej,
  • przewlekłe zapalenia zatok i infekcje nosa oraz uszu,
  • zmiany w budowie anatomicznej przegrody wywołane chorobami,
  • silne lub częste krwawienia z nosa,
  • trudności i męczenie się podczas mówienia oraz mówienie przez nos.

Zdarza się również, że operacja przegrody nosowej jest traktowana jako przygotowanie do innych zabiegów wykonywanych w tej okolicy. Do operacji zawsze kwalifikuje lekarz, a w jej trakcie można poprawić również wygląd zewnętrzny nosa. Przed przystąpieniem do korekcji krzywej przegrody trzeba wykonać komplet badań.

Obecnie zabieg można wykonać u osób w praktycznie każdym wieku, jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Wśród przykładowych ograniczeń wymienia się między innymi zaburzenia krzepliwości krwi, ostre zapalenie zatok, infekcje i problemy z błoną śluzową nosa. Większość z nich ma jednak charakter wyłącznie czasowy, zatem po ustąpieniu lub wyleczeniu dolegliwości dyskwalifikujące przystąpienie do zabiegu można go wykonać.

Operacja przegrody nosowej – co warto o niej wiedzieć?

Skrzywiona przegroda nosowa to zaburzenie budowy anatomicznej nosa, które występuje w zasadzie u większości osób dorosłych. O tym, czy istnieją wskazania do operacji, decyduje obecność kłopotliwych objawów, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Kiedy operacja przegrody nosowej zostanie przeprowadzona, a zmienione tkanki zagojone, Pacjent zaczyna odczuwać pozytywne skutki jej wykonania.

Wśród nich można wymienić przykładowo ułatwione oddychanie, obniżenie ryzyka powstawania stanów zapalnych w obrębie dróg oddechowych czy rozwiązanie problemu chrapania. Znacznie podnosi to komfort życia większości Pacjentów, którzy do tej pory borykali się np. z nieustannie zatkanym nosem.

Skrzywiona przegroda nosowa jest na tyle kłopotliwą dolegliwością, że kwestie okołooperacyjne nie są dla Pacjentów aż tak uciążliwe. W dniu zabiegu należy stawić się na operację na czczo, bez uprzedniego nakładania na skórę jakichkolwiek kosmetyków. Przyjmowane leki warto zabrać ze sobą. Po zabiegu zazwyczaj zaleca się wykonywanie irygacji wodą morską, a także ograniczenie aktywności fizycznej tak, by stworzyć komfortowe warunki do gojenia.

Oprócz tego konieczne jest stosowanie specjalnych maści przepisanych przez lekarza, mających za zadanie zapobiegać suchości nosa. Pacjenci przyjmują także zaproponowane leki przeciwkrwotoczne i przeciwbólowe. Masz problemy z wydzieliną z nosa, oddychaniem i chrapaniem? Operacja przegrody nosowej może pomóc!

Septoplastyka – czym jest?

Septoplastykę wykonuje się w części wewnętrznej nosa. Jej celem jest wyprostowanie skrzywionej przegrody lub usunięcie z niej odkształceń, narostów i innych nieprawidłowości. Podczas zabiegu wycina się nadprogramowe tkanki, przekomponowuje ich ułożenie i formuje prawidłową przegrodę. Operację przeprowadza się najczęściej w znieczuleniu ogólnym, ale w niektórych przypadkach możliwe jest wykonanie jej wyłącznie w znieczuleniu miejscowym, szczególnie wtedy, gdy istnieją przeciwwskazania do podania narkozy, ale nie do septoplastyki.

Septoplastyka – operacja przegrody nosowej w Klinice OT.CO w Warszawie

Operację rozpoczyna się od podania znieczulenia. Następnie lekarz wykonuje rozcięcia w okolicy nosa, by móc oddzielić jego chrząstkę od błony śluzowej. W dalszej kolejności wycina nieprawidłowe elementy przegrody i zakłada szwy, które mogą być rozpuszczalne lub nie. Jeśli zastosowane zostaną zwykłe szwy, będzie trzeba wyjąć je w późniejszym czasie podczas kontroli. Pacjent jeszcze tego samego dnia wychodzi do domu. Rekonwalescencja nie jest nadmiernie uciążliwa. W 48h po zabiegu należy wyjąć z nosa opatrunek. Płytki stabilizujące, jeśli zostały zastosowane, wyjmuje się po 7-10 dniach.

Rhinoplastyka

Rhinoplastykę często wykonuje się przy okazji potrzeby wykonania korekty przegrody nosowej. Polega ona na poprawie walorów estetycznych nosa, w szczególności zewnętrznych. Może opierać się na usunięciu garbu, potencjalnych nierówności, zmniejszeniu czubka nosa, poprawie jego symetrii czy wywinięciu go delikatnie w górę. Wyróżnia się rhinoplastykę wykonywaną metodą otwartą lub zamkniętą. Pierwsza daje lekarzowi o wiele większy dostęp do operowanego nosa, ale jest bardziej inwazyjna. Drugą stosuje się w przypadku, kiedy zmiany mają objąć tylko grzbiet nosa.

Rhinoplastyka – plastyka i korekta nosa w Klinice OT.CO w Warszawie

Konchoplastyka

Konchoplastyka to zabieg, który ma na celu poprawę małżowin nosowych. Łączona z seproplastyką może dać bardzo wiele pozytywnych rezultatów. Przeważnie poprawia drożność nosa, pozwala ograniczyć przykre dolegliwości związane z alergią lub katarem oraz zniwelować chrapanie i bezdechy senne. Konchoplastykę wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Zazwyczaj nie ma potrzeby stosowania znieczulenia ogólnego.

Konchoplastyka małżowin nosowych w Klinice OT.CO w Warszawie

Można wykonywać ją za pomocą lasera lub fal radiowych, które pozwalają zmniejszyć przerośnięte małżowiny. Po zabiegu nie stosuje się tamponady, ponieważ potencjalnie mogące wystąpić krwawienia po zabiegu nie są aż tak poważne.

piotr turkowski
Dr n. med. Piotr Turkowski

Specjalista chirurgii odtwórczej włosów oraz chirurgii plastycznej. Zaliczany do najlepszych specjalistów w Polsce w obszarze przeszczepu włosów, liposukcji, plastyki piersi oraz modelowania sylwetki metodą lipotransfer (tzw. lipofilling). Ukończył Wydział Lekarski Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego...