Zaskórniki, czyli popularne wągry, to wykwity skórne, które są najczęstszym objawem trądziku. Zmiany te powstają w wyniku nadmiernej aktywności gruczołów łojowych i nieprawidłowego złuszczania się naskórka. Proces ten prowadzi do zablokowania ujścia gruczołów czopem rogowym, wskutek czego sebum zaczyna się w nich gromadzić, powodując powstawanie niedoskonałości.

Zmiany zaskórnikowe występują najczęściej na twarzy (zwłaszcza na nosie), plecach oraz klatce piersiowej. Wyróżnia się dwa typy zaskórników

• zamknięte oraz otwarte. Zaskórniki zamknięte mają postać białych grudek, a ich zawartość pozostaje w całości we wnętrzu zatkanego gruczołu łojowego z powodu nagromadzenia się przy ujściu zrogowaciałych komórek naskórka. Zaskórniki otwarte natomiast widoczne są jako ciemne kropki na skórze. Przyczyną takiego efektu jest wydobywająca się z nich masa rogowo
  • łojowa, która ulega utlenieniu w kontakcie z powietrzem, co powoduje pojawianie się ciemnobrązowego zabarwienia. Tego typu zmiany mogą też łatwo ulegać zakażeniu bakteriami beztlenowymi Propionibacterium acnes, które mogą prowadzić do powstawania ropnych torbieli.

Z zaskórnikami borykają się nie tylko nastolatki cierpiące na trądzik młodzieńczy, ale także osoby dorosłe. Powstawaniu wągrów sprzyja zarówno nadmierne wydzielanie łoju, jak również niedokładny demakijaż i źle dobrane kosmetyki zawierające substancje zapychające pory, takie jak parafina lub glikol propylenowy. Oprócz zmiany nawyków pielęgnacyjnych w walce z zaskórnikami bardzo pomocne są też zabiegi laserowe i oczyszczanie przy użyciu dermokosmetyków, które można wykonać w naszej klinice.

Polecane zabiegi