Malformacje naczyniowe to przypadłość, która wpływa na wygląd estetyczny skóry i cechuje się występowaniem ciemnoczerwonych plam. Są to nienowotworowe zmiany naczyniowe, które spowodowane są nieprawidłowym rozwojem. Malformacje naczyniowe najczęściej powstają już podczas życia płodowego, podczas którego dochodzi do tworzenia się naczyń w mózgu. Mając nieprawidłową strukturę naczynia mogą być źródłem krwawień wewnątrzczaszkowych, dlatego tak ważne jest ich wczesne wykrycie oraz zastosowanie odpowiedniego leczenia.

Dokładna przyczyna powstawania malformacji nie jest do końca znana. Zwykle jednak zmiany w postaci plam skórnych są widoczne tuż po urodzeniu dziecka, choć zdarza się także, że w niektórych przypadkach pojawiają się po kilku latach. Typowym rodzajem są malformacje, które uwidaczniają się po wystąpieniu urazu miejscowego, stanu zapalnego lub zmian hormonalnych i nie znikają samoistnie.

Istnieje wiele rodzajów malformacji, lecz każdą z ich łączą te same objawy występujące w postaci ciemnoczerwonych plam na skórze. W przypadku malformacji żylnych uwydatniają się zaburzenia związane z krzepnięciem krwi i prowadzą do rozwoju zakrzepicy. Dolegliwości bólowe, krwawienie, miękka torbiel z sączącym się płynem tkankowym, obrzęki oraz pieczenie to kolejne z najbardziej powszechnych symptomów malformacji skórnych.

Metody leczenia malformacji zależą od miejsca ich występowania. Najczęstszym i najbardziej skutecznym sposobem leczenia jest terapia laserem, którą oferujemy w naszej klinice. Zabieg ten polega na skierowaniu wiązki lasera w miejsce dotknięte problemem. W wyniku takiego działania dochodzi do koagulacji, a naczynka ulegają obumarciu, a po kilku dniach widoczne są efekty w  postaci zaniku widocznych przebarwień.

Polecane zabiegi