Czasami nawet drobna nieprawidłowość w budowie ciała może znacznie obniżać komfort życia, również seksualnego. Jednym z takich problemów jest zbyt krótkie wędzidełko prącia, które powoduje ból, dyskomfort, a często nawet trudności z utrzymaniem higieny. Rozwiązaniem jest tutaj plastyka prącia, która pozwala pozbyć się problemu raz na zawsze.

Kiedy wędzidełko napletkowe jest za krótkie?

Wędzidełko jest wąskim pasmem skóry, które łączy żołądź z napletkiem, to dzięki jego obecności, napletek może się zsuwać podczas wzwodu. Tak przynajmniej to wygląda, jeśli wędzidełko ma prawidłową długość. Kiedy jest za krótkie, napletek nie może się zsunąć, często zdarza się też, że żołądź jest ciągnięta w dół, co powoduje ból. Taki stan odbiera przyjemność ze współżycia i bywa przyczyną przedwczesnych wytrysków. Za krótkie wędzidełko jest też bardziej narażone na naderwanie lub nawet całkowite zerwanie, powodujące silny ból i krwawienie.

Jakie objawy daje za krótkie wędzidełko?

Do 3. roku życia brak możliwości ściągnięcia napletka nie powinien wzbudzać niepokoju – jest to stan fizjologiczny. Jeżeli jednak taki stan utrzymuje się u starszego chłopca, zaczyna się problem, dlatego trzeba odwiedzić lekarza. Specjalista określi, czy przyczyną problemów jest zbyt krótkie wędzidełko, czy stulejka. Źródła problemu nie zawsze jednak sięgają dzieciństwa, ponieważ mogą być spowodowane urazem prącia lub przewlekłymi stanami zapalnymi. Wtedy zdarza się, że napletka nie da się ściągnąć, chociaż wcześniej było to możliwe.

Objawy zbyt krótkiego wędzidełka trudno przegapić, ponieważ u większości pacjentów ból pojawia się już podczas wzwodu, a u wszystkich – podczas stosunku. Jest to też częsta przyczyna przedwczesnego wytrysku. Niestety takie problemy zazwyczaj mają dalsze konsekwencje: mężczyźni zmagają się z niską samooceną, unikają współżycia, na czym cierpią ich relacje z partnerką.

Jak leczyć za krótkie wędzidełko prącia?

Niestety wielu mężczyzn wciąż wstydzi się dolegliwości związanych ze zbyt krótkim wędzidełkiem, dlatego wizyta u lekarza wciąż odsuwa się w czasie. Pacjenci wstydzą się opowiadać o problemach ze współżyciem, ponieważ czują się za mało męscy i popadają w kompleksy. Niestety takie problemy nie rozwiążą się same, a im dłużej trwają – tym są poważniejsze. Jeśli wędzidełko się zerwie i samo się zrośnie, stanie się jeszcze krótsze, a dolegliwości – bardziej nasilone.

Takie zabiegi, jak plastyka prącia u mężczyzn czy labioplastyka u kobiet, wciąż są dla wielu osób tematem tabu i powodem do skrępowania, a zupełnie niepotrzebnie! Miejsca intymne, tak jak każda inna część ciała, mogą powodować problemy zdrowotne obniżające komfort życia, dlatego z każdą dolegliwością można, a nawet trzeba zgłosić się do lekarza.

Plastyka wędzidełka to stosunkowo prosty zabieg, który przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym. Dzięki temu, nie wymaga szczególnego przygotowania – jeżeli lekarz ma wątpliwości, zazwyczaj wystarczy, że zleci podstawową morfologię krwi czy badanie czynników krzepliwości.

Podczas plastyki wykorzystuje się tutaj dwie metody: laserową lub klasyczną (skalpel i elektrokoagulacja laserowa). Zabieg polega na operacyjnym nacięciu i zszyciu wędzidełka. Rana operacyjna jest bardzo mała – wystarczy ją zszyć jednym szwem rozpuszczalnym. Zazwyczaj nie ma nawet konieczności pozostania w szpitalu, od razu po zabiegu można wrócić do domu. Co najważniejsze, plastyka pozwala całkowicie uwolnić się od bólu podczas stosunku, problemów z utrzymaniem higieny itd. Znacznie zmniejsza też ryzyko zerwania wędzidełka.

Zasady rekonwalescencji po plastyce prącia

Rekonwalescencja po plastyce wędzidełka nie jest zbyt uciążliwa – rana zazwyczaj goi się już po 10 dniach, a całkowity powrót do pełni sił zajmuje ok. miesiąca. Często nie ma nawet potrzeby przyjmowania leków. Rzadko pojawiają się też powikłania (np. rumień, wysięk, obrzęk itp.) – wtedy trzeba zgłosić się do lekarza, który przeprowadzał zabieg. W niektórych przypadkach specjalista zaleci przyjmowanie antybiotyku, ale zazwyczaj nie ma takiej potrzeby.

W czasie rekonwalescencji warto jednak szczególnie o siebie dbać – powstrzymać się od seksu i intensywnej aktywności fizycznej (najlepiej przynajmniej przez 4-5 tygodni po zabiegu). Zapobiega to nadmiernemu naciąganiu gojącego się wędzidełka. Trzeba również szczególnie dbać o higienę, ale najlepiej używać delikatnych środków np. szarego mydła. Pomocne jest też noszenie bielizny wykonanej z naturalnych materiałów, ponieważ to przyspiesza gojenie rany.

Zbyt krótkie wędzidełko z pozoru może wydawać się błahym problemem, ale w rzeczywistości potrafi znacznie obniżyć komfort życia. Warto jednak pamiętać, że pomóc może tutaj nam dobry chirurg plastyczny. Warszawa to jedno z miast, w których nie brakuje zaufanych gabinetów, gdzie pacjenci mogą poczuć się swobodnie i opowiedzieć o swoich problemach. Plastyka wędzidełka to prosty, krótki zabieg, który może bardzo ułatwić życie.

piotr turkowski
Dr n. med. Piotr Turkowski

Specjalista chirurgii odtwórczej włosów oraz chirurgii plastycznej. Zaliczany do najlepszych specjalistów w Polsce w obszarze przeszczepu włosów, liposukcji, plastyki piersi oraz modelowania sylwetki metodą lipotransfer (tzw. lipofilling). Ukończył Wydział Lekarski Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego...