rozowa wstazka rak piersi

Rak piersi to poważny problem, z którym boryka się coraz więcej osób. Ten nowotwór rozwija się w tkance piersi i stanowi jeden z najczęstszych złośliwych raków występujących u kobiet (chociaż może też dotyczyć mężczyzn). Rozwój raka piersi polega na niekontrolowanym wzroście komórek w tkance piersiowej.

Jakie są przyczyny nowotworu piersi?

Nowotwór piersi jest chorobą wieloczynnikową, a jego rozwój może być wynikiem wielu czynników – genetycznych, środowiskowych. Posiadanie w rodzinie przypadków raka piersi może zwiększyć ryzyko zachorowania. Osoby, których krewni pierwszego stopnia (matka, córka, siostra) mieli raka piersi, mogą być bardziej narażone na rozwój tego schorzenia. Mutacje genów BRCA1 i BRCA2 oraz inne zmiany genetyczne również wpływają na większe ryzyko rozwoju raka piersi.

Dodatkowo kobiety mają znacznie większe ryzyko zachorowania na raka piersi niż mężczyźni. Ryzyko to wzrasta wraz z wiekiem, a większość przypadków tego nowotworu występuje u osób powyżej 50. roku życia. Poza tym ekspozycja na estrogeny przez długi (długie stosowanie hormonalnej terapii zastępczej w okresie menopauzy, późne ciąże) również zwiększają prawdopodobieństwo rozwoju raka piersi.

Rak piersi u mężczyzn

Rak piersi u mężczyzn, chociaż znacznie rzadszy niż u kobiet, to nadal stanowi istotny problem zdrowotny. Objawy tego nowotworu są podobne do tych, które występują u kobiet. Zalicza się do nich guzy w piersiach, zmiany rozmiary lub kształtu piersi, ból w tej okolicy. Analogicznie jak w przypadku kobiet, u mężczyzn również istnieją czynniki ryzyka związane z rakiem piersi – mutacje genetyczne, historia rodziny związana z rakiem piersi, ekspozycja na estrogeny, otyłość itd.

Jakie objawy ma rak sutka i piersi?

Rak sutka oraz piersi może mieć odmienne objawy w zależności od indywidualnych czynników oraz stadium choroby. Jednym z najczęstszych symptomów raka piersi, jest obecność guzka lub zgrubienia w piersi albo w obszarze pod pachą. Może to być wyczuwalne jako niewielki, twardy guzek lub zgrubienie różniące się od reszty tkanki piersi. Rak ten może też powodować zmiany w kształcie lub rozmiarze piersi – asymetria biustu, wciągnięcie skóry lub inne nietypowe deformacje. Poza tym rak piersi powoduje też wydzielanie nietypowych substancji z brodawki sutkowej – krew, żółtawa lub klarowna maź.

Diagnostyka i leczenie raka piersi

Diagnostyka i leczenie raka piersi zależy od wielu czynników – wieku Pacjenta, stadium choroby, rodzaju nowotworu piersi oraz jego cech biologicznych. Lekarz może zlecić badanie palpacyjne pach i pach, mammografię, ultrasonografię piersi, biopsję czy badania obrazowe. Leczenie wymaga z kolei chirurgicznego usunięcia guza, radioterapii, chemioterapii lub wielu innych rodzajów terapii (hormonalnej, celowanej, immunoterapii).

W Klinice OT.CO oferujemy wiele skutecznych technik diagnostyki oraz profilaktyki raka piersi. Podejmujemy się też rekonstrukcji piersi po przebytej mastektomii, aby przywrócić Pacjentom pożądany wygląd biustu i pomóc w poprawie zdrowia psychicznego.

Polecane zabiegi