poprawa wygladu warg sromowych

Obrzęk warg sromowych jest dość powszechnym problemem wśród kobiet i może wynikać z wielu przyczyn. Do tych najpopularniejszych zalicza się zakażenie grzybicze lub bakteryjne. Różnego rodzaju drożdżaki lub bakterie mogą powodować stan zapalny, prowadząc do obrzęku lub dyskomfortu. Dodatkowo, infekcje przenoszone drogą płciową (chlamydia, rzeżączka), mogą przyczynić się właśnie do obrzęku warg sromowych.

Opuchnięte wargi sromowe wynikają również z urazu mechanicznego – nadmiernego nacisku w trakcie porodu lub nieprawidłowego używania narzędzia do golenia. Zdarza się również tak, że obrzęk jest objawem poważniejszych kłopotów zdrowotnych – nawet nowotworów. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby w przypadku zauważenia obrzęku warg sromowych skontaktować się z lekarzem w celu oceny i diagnozy jego przyczyny.

Dlaczego wargi sromowe puchną?

Za obrzęk warg sromowych mogą odpowiadać m.in. czynniki genetyczne. Warto jednak pamiętać, że powiększona okolica miejsc intymnych nie zawsze musi świadczyć o patologii. U wielu kobiet za przerośnięte wargi sromu to naturalna predyspozycja. Wtedy decyzja o plastyce tego miejsca jest poparta wyłącznie względami estetycznymi oraz wygodą funkcjonowania.

Jeżeli jednak Pacjentki zauważą u siebie deformację narządów płciowych – czyli powiększenie waginy, która wydaje się być przerośnięta, wtedy jak najszybciej trzeba znaleźć powód tej nieprawidłowości. Za opuchnięte wargi sromowe może odpowiadać wiele dolegliwości takich, jak np.:

• zapalenie sromu i pochwy o charakterze grzybiczym,
  • schorzenia bakteryjne,
  • schorzenia skórne,
  • urazy,
  • ciąża.

Poza tym powiększone wargi sromu czasem są objawem grzybiczego zakażenia narządów płciowych – np. drożdżycy. Wtedy kobiety mogą zauważyć u siebie w okolicy miejsc intymnych świąd, ból i pieczenie. W trakcie badania lekarz od razu zauważy wtedy, że wargi sromowe są wyraźnie zaczerwienione, a w obszarze śluzówki występują niewielkie nadżerki. Obecna jest również wysypka w formie grudek. Poza tym za powiększone wargi sromowe odpowiadać może infekcja bakteryjna, która powoduje zamknięcie światła gruczołu oraz gromadzenie się ropnej wydzieliny wewnątrz. To właśnie ropa znacznie powiększa wargi sromowe większe z jednej strony.

Jak wyleczyć wstydliwy problem?

Leczenie opuchniętych warg sromowych prowadzone jest na wiele sposobów i zależy od przyczyny schorzenia. W przypadku zakażeń grzybiczych lub bakteryjnych niezbędne będzie stosowanie leków przeciwdrobnoustrojowych. Jeśli z kolei powodem obrzęku jest alergia, należy wyeliminować kontakt z drażniącymi substancjami. W każdym przypadku trzeba jednak skonsultować się z lekarzem. Profesjonalna ocena i diagnoza pomogą ustalić przyczyny obrzęku i odpowiednio dobrać leczenie.

Polecane zabiegi