Choroba Dupuytrena to dolegliwość objawiająca się przykurczem zgięciowym palców dłoni. Problem ten to nie tylko defekt estetyczny, ale przede wszystkim stanowi znaczne utrudnienie podczas wykonywania codziennych czynności, które wymagają precyzyjnych ruchów rękoma. Z chorobą Dupuytrena można jednak na szczęście walczyć. W klinice OT.CO wykonujemy zabieg chirurgiczny, który łagodzi uciążliwe objawy i poprawia jakość życia pacjenta.

Choroba Dupuytrena – przyczyny

Przykurcz Dupuytrena to choroba tkanki łącznej, która charakteryzuje się nadmiernym przerostem rozcięgna dłoniowego. Zjawisko to wywołuje powstawanie na dłoniach i palcach guzków i pasm utworzonych z tkanki, które powodują przykurcze palców. W efekcie mogą pojawić się problemy z ich całkowitym wyprostowaniem, co utrudnia wykonywanie codziennych czynności.

choroba dupuytrena

Schorzenie Dupuytrena najczęściej dotyka mężczyzn po 40 roku życia i jest uwarunkowane genetycznie. Objawy mogą być jednak również skutkiem przebytych wcześniej schorzeń i mikrourazów w obrębie palców i dłoni, co wywołuje włóknienie tkanki. Co ciekawe, specjaliści zauważyli również związek pomiędzy urazami nerwu łokciowego a przykurczem zgięciowym palców charakterystycznym dla choroby Dupuytrena.  Na powstawanie schorzenia mogą mieć dodatkowo wpływ długotrwałe prace wykonywane z obciążeniem nadgarstka, a także choroby i używki, takie jak:

• cukrzyca insulinozależna,
  • alkoholizm,
  • palenie papierosów.

Przykurcz Dupuytrena – objawy

Objawy przykurczu Dupuytrena zazwyczaj pojawiają się jednocześnie w obu rękach, jednak mogą przyjmować różny stopień nasilenia. Początkowo pojawia się ból w okolicach ścięgna palca środkowego, który jest zlokalizowany po wewnętrznej stronie dłoni w okolicach zgięcia palców.

Dyskomfort ten utrudnia wykonywanie codziennych, precyzyjnych czynności. Wraz z czasem ruchomość palców zostaje stopniowo ograniczona, co skutkuje problemami z chwytaniem przedmiotów. Wśród objawów charakterystycznych dla przykurczu Dupuytrena wymienić też należy mrowienie dłoni, wzmożoną potliwość oraz chłodne dłonie, co jest wynikiem zaburzenia krążenia.

Następujące po sobie objawy można podzielić zasadniczo na 3 fazy. Początkowo pacjent odczuwa mrowienie i pierwsze dolegliwości bólowe w dłoniach i palcach. Następnie pojawia się przerost rozcięgna w postaci wyczuwalnych zgrubień i guzków. Pojawia się też pierwszy, lekki przykurcz podczas rozprostowywania dłoni.

Z czasem dolegliwość ta się utrwala, co odczuwalnie utrudnia codzienne funkcjonowanie i wykonywanie precyzyjnych czynności. Na szczęście objawy te można powstrzymać dzięki właściwemu leczeniu.

Przykurcz Dupuytrena – operacja chirurgiczna

U pacjentów cierpiących na przykurcz Dupuytrena stosuje się leczenie farmakologiczne lub chirurgiczne. Pierwsza z metod polega na podskórnym podaniu enzymu – kolagenazy, który rozpuszcza pasma wywołujących przykre dolegliwości, zgrubiałych tkanek. Leczenie to stosuje się u pacjentów w początkowych stadiach choroby.

Zabieg chirurgiczny natomiast wykonuje się u osób o znacznym stopniu zaawansowania choroby, kiedy odczuwane dolegliwości utrudniają codzienne funkcjonowanie. Istotą zabiegu jest chirurgiczne przecięcie powięzi, które blokują fizjologiczne zginanie palców. Operacja ta nie jest skomplikowana i odbywa się w znieczuleniu miejscowym, a dzięki jej małej inwazyjności pacjent może szybko wrócić do zdrowia pod warunkiem rozpoczęcia odpowiednio dobranej fizjoterapii.

Operacja przykurczu Dupuytrena w Klinice OT.CO w Warszawie

Choroba Dupuytrena – rehabilitacja

Dla uzyskania zadowalających efektów zabiegu tuż po jego przeprowadzeniu należy rozpocząć rehabilitację pod okiem specjalisty. Z ćwiczeniami nie należy czekać do zagojenia się rany, ponieważ zbyt późne rozpoczęcie rehabilitacji może doprowadzić do zaburzeń czucia w obrębie dłoni, a niekiedy nawet martwicy. Tego etapu leczenia nie należy więc lekceważyć.

Choroba Dupuytrena – ćwiczenia

Podczas spotkania z fizjoterapeutą pacjent otrzymuje również wskazówki dotyczące sposobów samodzielnego ćwiczenia w zaciszu własnego domu. Proces ten jest równie istotny, co rehabilitacja pod okiem specjalisty. Codziennie zaleca się rozcieranie poprzeczne miejsc wykazujących objawy bólowe. Ważne jest także regularne rozciąganie przykurczonego ścięgna.

Źródła:
  1. Bednarek M., Trybus M., Papież K., Pokrowiecki W., Gniadek M., Ocena wpływu operacyjnego leczenia przykurczu Dupuytrena na poprawę funkcji ręki w oparciu o badania przeprowadzone z zastosowaniem kwestionariusza PEM, Przegląd Lekarski, 2016/73/2
daria nowicka
Mgr Daria Nowicka

Wykwalifikowana i doświadczona fizjoterapeutka. W spektrum zainteresowań specjalistki pozostaje terapia manualna, a szczególnie drenaż limfatyczny oraz terapia blizn. Obecnie pracuje w klinice medycyny estetycznej OT.CO w Warszawie, gdzie stawia na wnikliwie wykonane badania oraz precyzyjnie...