krosty na posladkach

Krosty na pośladkach to problem, który dotyka wielu osób. Duża część z nich niechętnie się do niego przyznaje, mimo że wypryski w tej okolicy to całkowicie normalna i relatywnie często spotykana w gabinetach dermatologicznych sprawa. Zwykle zmiany spowodowane są zatkanymi mieszkami włosowymi, niedrożnymi gruczołami łojowymi lub infekcją bakteryjną. Jeżeli krostki są niewielkie i mają tylko delikatnie chropowatą strukturę, zazwyczaj są wyłącznie problemem estetycznym. Czasami jednak zdarza się, że Pacjenci skarżą się na ropne krosty na pośladkach. Wówczas mamy do czynienia również z bólem oraz świądem, a także obniżeniem komfortu życia. W takiej sytuacji dyskomfort może powodować nawet siedzenie czy dotykanie zmienionej okolicy.

Czynnikami ryzyka, które sprzyjają powstawaniu krostek, są między innymi spocona skóra, nieustanne tarcie, noszenie sztucznej i nieprzewiewnej bielizny, podrażnienie, indywidualna skłonność do ich tworzenia. Przyczyną powstawania krostek może być także nieodpowiednia higiena i pielęgnacja, czyli przykładowo stosowanie zbyt ciężkich balsamów do ciała.  Wypryski na pośladkach są problemem, który bardzo często towarzyszy sportowcom czy osobom, wykonującym pracę siedzącą. Często pojawiają się także w związku z zapaleniem mieszków włosowych, trądzikiem, rogowaceniem okołomieszkowym czy opryszczką. Zdarza się także, że pryszcze na pośladkach to w rzeczywistości potówki.

Żeby wyeliminować krostki na pośladkach, zaleca się zachowanie wzmożonej higieny okolic, na których się pojawiają. Oprócz tego najlepiej nosić bawełnianą bieliznę, ograniczyć w diecie podaż cukrów prostych i nabiału oraz stosować terapie złuszczające. Dobrym pomysłem będzie robienie częstych przerw w czasie pracy siedzącej i wykorzystywanie ich np. na krótkie sesje rozciągania czy spacery. Należy zachować dużą ostrożność podczas depilacji, ponieważ niedokładnie wykonana może spowodować podrażnienie i zakażenie zmian czy wrastanie mieszków włosowych.

Zmian nie można samodzielnie wyciskać, ani zdrapywać. Należy udać się na konsultację dermatologiczną, podczas której specjalista przeprowadzi wywiad, obejrzy zmiany i na tej podstawie będzie mógł postawić diagnozę, a następnie zalecić leczenie. Swędzące bąble na pośladkach można wyeliminować przy pomocy doustnej farmakoterapii, maści, żeli i kremów stosowanych miejscowo na skórę, a także odpowiednio dopasowanych zabiegów, które mogą mieć na celu przykładowo oczyszczenie skóry czy jej złuszczenie. Dobrze dobrana terapia nie tylko daje perspektywę na relatywnie szybkie pozbycie się problemu, ale może zniwelować ryzyko pozostałości po nim w formie blizn czy widocznych przebarwień, dlatego też nie należy zwlekać z wizytą u dermatologa.

Polecane zabiegi