powiększenie i uwrażliwienie łechtaczki

Przerost łechtaczki to stan, w którym narząd ten staje się znacznie większy niż zwykle. Takie zjawisko może powodować poczucie wstydu, wycofanie społeczne i unikanie kontaktów seksualnych przez kobiety. Na szczęście z pomocą specjalisty można trwale zażegnać ten kłopot.

Przerost łechtaczki – objawy

Powiększenie łechtaczki, zgrubienie lub nieprawidłowy kształt genitaliów zewnętrznych to tylko nieliczne objawy. Przerost łechtaczki u noworodków może być rozpoznany w trakcie badania fizycznego. U starszych dziewcząt lub kobiet pojawiają się dodatkowe objawy – trudności z oddawaniem moczu, bóle w okolicy miednicy lub dyskomfort w trakcie stosunku płciowego. W przypadku znacznego przerostu tego narządu występuje też uczucie napięcia i ciężkości w tym obszarze.

Jakie przyczyny ma hipertrofia łechtaczki?

Hipertrofia łechtaczki może wynikać z wielu czynników – zarówno fizjologicznych, jak i patologicznych. Nadmierne wydzielanie hormonów płciowych, zwłaszcza androgenów, może prowadzić do przerostu tego narządu. Te hormony produkowane są przez jajniki, nadnercza lub w niektórych przypadkach przez guzy hormonalne aktywne – a nawet przez zespół policystycznych jajników.

Niektóre wrodzone zaburzenia anatomiczne także mogą prowadzić do przerostu łechtaczki. Warto wspomnieć również o tym, że osoby z niejednoznacznymi cechami płciowymi często mają łechtaczkę większą niż typowa dla płci żeńskiej.

Jakie skutki dla zdrowia ma przerost łechtaczki?

Przerost łechtaczki może mieć wiele negatywnych i niebezpiecznych skutków dla zdrowia. Przede wszystkim powoduje fizyczny dyskomfort – uczucie napięcia, ciężkości lub bólu w okolicach intymnych. Hipertrofia prowadzi również do ucisku na cewkę moczową lub dolne drogi moczowe, co powoduje trudności z oddawaniem moczu. Duża łechtaczka utrudnia również utrzymanie odpowiedniej higieny osobistej, co z kolei zwiększa ryzyko infekcji lub podrażnień skóry.

Na czym polega leczenie przerostu łechtaczki?

Leczenie przerostu łechtaczki i dobór odpowiedniej metody zależy od przyczyny, stopnia nasilenia czy indywidualnych preferencji Pacjentki. W przypadku łagodnego przerostu, który nie powoduje istotnych objawów, lekarz może zlecić jedynie regularne monitorowanie stanu łechtaczki, aby ocenić ewentualne zmiany i postęp choroby. Jeśli hipertrofia spowodowana jest nadmiernym wydzielaniem hormonów, specjalista zaleci terapię farmakologiczną w celu normalizacji poziomu hormonów.

W sytuacji, gdy przerost powoduje istotne objawy lub nie odpowiada na leczenie farmakologiczne, może być rozważane leczenie chirurgiczne. Zabieg polega na wycięciu powiększonej tkanki. W przypadku przerostu łechtaczki bardzo ważne jest jednak to, aby leczenie było dostosowane do indywidualnych potrzeb Pacjentki i prowadził je wykwalifikowany lekarz.

W Klinice OT.CO oferujemy wiele skutecznych technik diagnostyki, profilaktyki oraz leczenia przerostu łechtaczki, aby pomóc Pacjentkom pozbyć się tego krępującego problemu, poznając jednocześnie jego przyczynę.