Ginekomastia to problem, który może stwarzać wiele kompleksów wśród mężczyzn w różnym wieku. Widoczne piersi u mężczyzn nie są normą. Warto więc wiedzieć, czym spowodowany jest przerost męskich piersi oraz jak skutecznie pozbyć się tej wstydliwej dolegliwości. Sprawdźmy dostępne metody leczenia ginekomastii.

Czym jest ginekomastia?

Ginekomastia nie jest tylko problemem natury estetycznej, ale również poważną chorobą. Polega ona na przeroście gruczołu piersiowego u mężczyzn. O ile u kobiet widoczne piersi są atutem, o tyle u mężczyzn mogą świadczyć o problemie zdrowotnym. Warto też być świadomym, że przerost gruczołów piersiowych dotyka panów w każdym wieku, również tych młodych, a nawet dzieci. Co więcej, wyróżnia się kilka rodzajów ginekomastii. Jest to:

• postać gruczołowa – ginekomastia prawdziwa,
  • postać tłuszczowa – ginekomastia rzekoma,
  • postać mieszana.

Poszczególne rodzaje przerostu męskich piersi mają różne podłoże, co jest głównym czynnikiem warunkującym ich podział.

Przyczyny pojawiania się ginekomastii

Ginekomastia gruczołowa powodowana jest przez zaburzenia hormonalne. Wynikają one ze zbyt dużej ilości hormonu estradiolu, który jest odpowiednikiem estrogenu. Jego ilość jest większa w porównaniu do testosteronu. Takie zaburzenie skutkuje przerostem gruczołu piersiowego. Z kolei nieprawidłowy poziom hormonów może być efektem przyjmowania niektórych leków, w szczególności hormonalnych i tych stosowanych w leczeniu nowotworów, ale także leków stosowanych w leczeniu nadciśnienia, wrzodów żołądka, czy problemów gastrycznych.

Co więcej, przyczyną ginekomastii gruczołowej może być stosowanie środków dopingujących oraz leczenie niepłodności. Ostatnie badania pokazały również, że u podstaw pojawienia się tego schorzenia mogą leżeć nieprawidłowości w pracy przysadki mózgowej, a dokładniej mówiąc jej niedoczynność, guz nadnerczy oraz niedoczynność tarczycy. Wykazano również zależność między pojawieniem się ginekomastii właściwej a marskością wątroby i chorobami nerek.

Warto też wspomnieć, że ginekomastia może pojawić się u chłopców w okresie dojrzewania, za co odpowiedzialne są również hormony. Jednak w większości przypadków nie jest konieczne leczenie, a przerost piersi mija samoistnie.

Natomiast w przypadku ginekomastii rzekomej główną przyczyną jej występowania jest otyłość. Nadmiar tkanki tłuszczowej odkłada się w organizmie również w obrębie sutków, powodując, że wyglądem mogą przypominać kobiece piersi. Co więcej, wpływ na taki stan rzeczy ma przerost tkanki łącznej. Problem ten może pojawić się zarówno na obu piersiach, jak i tylko jednej.

W niektórych przypadkach może się zdarzyć, że u jednej osoby pojawia się problem hormonalny oraz nadwaga. Przyczyny mieszanej ginekomastii nie są jednoznaczne. Jednak mówi się o tym, że zaburzenia hormonalne przyczyniające się do nadmiaru tkanki tłuszczowej i mają duży wpływ na pojawienie się przerostu gruczołu piersiowego u mężczyzn.

Jakie objawy mogą świadczyć o ginekomastii?

Objawy świadczące o ginekomastii są dość oczywiste. Należy do nich przede wszystkim powiększenie męskich piersi. Jednak poza tym, może pojawić się uczucie świądu, ból podczas nawet delikatnego dotyku, a także dyskomfort. Można również zauważyć widoczne powiększenie się tylko jednej piersi oraz lekkie zaróżowienie obszaru wokół sutków.

Jak wykonuje się diagnostykę przerostu męskich piersi?

Poza wizualną oceną wyglądu piersi wykonuje się również badanie fizykalne. Polega ono przede wszystkim na ocenie sprężystości gruczołu sutkowego. Co więcej, określa się też ruchomość gruczołu sutkowego względem podłoża. Istotną częścią badania jest sprawdzenie, czy z sutków po ich ściśnięciu nie wydobywa się wydzielina, która może świadczyć o guzie prolaktynowym. W diagnostyce wykorzystuje się również badanie USG, które pozwala potwierdzić, czy doszło do przerostu tkanki gruczołowej. Podczas USG ocenia się również nadnercza, nerki oraz wątrobę. Badanie powinno dotyczyć również jąder i tarczycy.

Kompleksowa diagnostyka ginekomastii powinna obejmować wykonanie badań takich jak poziom TSH, LH i FSH, próby wątrobowe, czy morfologię krwi. Takie badania dają pełny obraz stanu zdrowia chorego i pozwalają określić jednoznaczną przyczynę pojawienia się ginekomastii. Dzięki temu możliwy jest dobór odpowiedniego leczenia, które będzie skuteczne.

Leczenie ginekomastii

Przebieg leczenia przerostu gruczołu piersiowego u mężczyzn może być różny. Wszystko zależy od wieku chorego, stadium zaawansowania oraz przede wszystkim od przyczyn, które wywołały to schorzenie. Głównym postępowaniem w leczeniu ginekomastii jest leczenie podłoża problemu. Dlatego tak ważne są badania oraz szczegółowy wywiad z pacjentem. Może się bowiem okazać, że wystarczy zmienić leki, aby piersi wróciły po jakimś czasie do poprawnego wyglądu.

Gdy przyczyną przerostu gruczołu piersiowego są problemy zdrowotne z nerkami, wątrobą, czy tarczycą, wtedy leczenie rozpoczyna się od leczenia choroby podstawowej. Odpowiednie postępowanie i dobór leków wspomagających prawidłowe funkcjonowanie tych narządów pozwala uporać się z widocznością piersi u mężczyzn.

Jeśli ginekomastia nie jest spowodowana przyjmowanymi lekami bądź otyłością, wtedy zazwyczaj stosuje się leczenie farmakologiczne. Jego podstawą są substancje pozwalające wyrównać poziom hormonów testosteronu i estradiolu. Zazwyczaj chorym podaje się leki zawierające testosteron, antyestrogeny i inhibitory aromatazy.

efekt po zabiegu leczenia ginekomastii

W przypadku ginekomastii rzekomej leczenie powinno rozpoczynać się od zmiany trybu życia. Konieczne jest wdrożenie aktywności fizycznej oraz zbilansowanej diety. Kolejnym krokiem jest pozbycie się nagromadzonej tkanki tłuszczowej, aby przywrócić pożądany wygląd klatki piersiowej. Zazwyczaj w tym celu przeprowadza się liposukcję, czyli odessanie tłuszczu. Metodę tę stosuje się w przypadku niewielkiego przyrostu tkanki tłuszczowej, ponieważ nie obejmuje ona redukcji nadmiaru skóry.

Można również zdecydować się na zabiegi medycyny estetycznej, takie jak lipoliza laserowa polegająca na modelowaniu obszaru piersi przy pomocy wiązki światła oraz na lipolizę falami radiowymi. Dodatkowo do dyspozycji są zabiegi wykorzystujące ultradźwięki oraz kriolipaza. Jednak trzeba mieć na uwadze, że w przypadku zaawansowanej ginekomastii tłuszczowej leczenie może nie obyć się bez operacji chirurgicznej, która pozwoli odzyskać dawny wygląd.

Leczenie ginekomastii gruczołowej odbywa się tylko w formie operacji chirurgicznej, podczas której wycina się nadmiar tkanki gruczołowej zgromadzonej w obrębie sutków. Jeśli mamy do czynienia z ginekomastią mieszaną, operację chirurgiczną uzupełnia się również o liposukcję. Niewielkie nacięcie wykonuje się w obrębie sutka bądź fałdu podpiersiowego. Dzięki temu blizna jest mało widoczna, a końcowy efekt wizualny bardzo zadowalający. Operacja wycięcia przerośniętej tkanki gruczołowej trwa około 1,5h i odbywa się w znieczuleniu ogólnym.

Zabieg usunięcia ginekomastii w Klinice OT.CO w Warszawie

Współczesna medycyna pozwala skutecznie walczyć z ginekomastią u mężczyzn, dlatego warto poddać się leczeniu, aby pozbyć się wstydliwego problemu.

piotr turkowski
Dr n. med. Piotr Turkowski

Specjalista chirurgii odtwórczej włosów oraz chirurgii plastycznej. Zaliczany do najlepszych specjalistów w Polsce w obszarze przeszczepu włosów, liposukcji, plastyki piersi oraz modelowania sylwetki metodą lipotransfer (tzw. lipofilling). Ukończył Wydział Lekarski Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego...