Ewakuator to profesjonalne urządzenie odpowiadające za usuwanie dymu z pola zabiegowego. Ponadto ewakuator odprowadza także przykre zapachy, chemikalia oraz  drobnoustroje takie jak wirusy i bakterie, gwarantując zdrowe środowisko pracy lekarza i jego pacjenta podczas zabiegów laserowych, plazmowych oraz diatermii chirurgicznych. Dlaczego warto używać ewakuatora dymu zabiegowego?

Czym jest ewakuator?

Ewakuator to inaczej pochłaniacz dymu. Ten system ewakuacji i filtracji oparów powstających podczas zabiegów laserowych i chirurgicznych eliminuje nieprzyjemny zapach. Głównym składnikiem oparów jest para wodna, organiczne gazy i cząstki stałe. Pacjenci często odczuwają dyskomfort związany nie tyle z samym zabiegiem, co właśnie  z  nieprzyjemną wonią. Dym powstaje podczas większości zabiegów kosmetycznych i medycyny estetycznej, takich jak waporyzacja, laseroterapia, fotokoagulacja i elektrokoagulacja. Odpowiada nie tylko za przykre doznania, ale może być także niebezpieczny, dlatego że w jego skład wchodzi materiał biologicznie aktywny, powodujący skażenie gabinetu. Dym może zawierać poza parą wodną szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek i tlenek węgla, chlorek i wodorotlenek azotu, a nawet wirusy. Wystąpienie takich oparów stanowi duże ryzyko dla personelu i pacjentów gabinetu.

Podczas wyboru ewakuatora istotne są jego parametry techniczne. Należy zwrócić uwagę na siłę ssania i moc przepływu, rodzaj zastosowanego filtra i jego wydajność, a także sposób uruchamiania. Praktycznym rozwiązaniem, oprócz tradycyjnego włącznika na obudowie, jest przycisk nożny, pozwalający na uruchomienie urządzenia bezpośrednio podczas wykonywania zabiegu.

Wskazania do użycia ewakuatora

Pochłaniacze dymu, czyli ewakuatory, sprawdzają się wszędzie tam, gdzie wykonywane są zabiegi fotokoagulacji, elektrokoagulacji oraz waporyzacji laserowej, czyli takie, podczas których powstaje nieprzyjemnie pachnący dym. Dym ten ze względu na swój skład, powoduje skażenie gabinetu. W skład dymu chirurgicznego wchodzi para wodna oraz szereg substancji, takich jak resztki komórkowe (w tym substancje chemiczne, wirusy, bakterie, cząstki krwi i tkanek pacjenta). Wszystko to może być wchłonięte podczas zabiegu przez wykonującego zabieg oraz pacjenta. Niesie to za sobą ryzyko dla zdrowia, ponieważ substancje te mają udowodnione działanie kancerogenne (rakotwórcze).

Dym zabiegowy jest tak samo niebezpieczny jak dym nikotynowy i może skutkować groźnymi mutacjami ze względu na obecność tlenku węgla i metanu. Z dymu wyodrębniono ponad czterdzieści groźnych substancji chemicznych. Gazy wchodzące w skład dymu chirurgicznego zawierają tlenek węgla (czad), benzen, toluen, cyjanek wodoru, benzopiren, formaldehyd, tetrachloroetylen. Skutecznie usuwając dym powstający podczas zabiegów chirurgicznych można uniknąć:

• podrażnienia dróg oddechowych (nosa, gardła i płuc),
  • kaszlu,
  • nudności, wymiotów,
  • zawrotów głowy,
  • problemów skórnych,
  • niedotlenienia,
  • podrażnienia oczu,
  • zapalenia dróg oddechowych,
  • bólu głowy.

Ponadto w dymie mogą znajdować się genomy wirusowe. Przebywanie w tak skażonym środowisku jest niebezpieczne dla pacjentów i personelu. W dalszej perspektywie należy się liczyć z ryzykiem powstania zaburzeń sercowo – naczyniowych, zapalenia wątroby, białaczki, HIV i nowotworów.

Rewolucyjne cechy ewakuatora

Zmniejszenie ryzyka związanego z ekspozycją na szkodliwy dym chirurgiczny.

Natychmiastowe odsysanie szkodliwego dymu za pomocą systemu ewakuacji jest najskuteczniejszym sposobem uniknięcia ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. Pozwala usunąć dym i pył nie tylko zaraz po powstaniu, ale i w bliskiej odległości od jego źródła i bez możliwości rozprzestrzenienia.

Charakterystyka techniczna ewakuatora.

Urządzenia posiadają wydajne, wielowarstwowe filtry i praktyczny włącznik nożny, pozwalający na użycie nie przerywając zabiegu.

Zachęcamy do umówienia wizyty z naszymi diagnostami, którzy pomogą wybrać dogodną metodę terapii z wykorzystaniem sprzętów dostępnych w Klinice OT.CO!