przyczyny tradziku u doroslych

Cera trądzikowa to taka, której przyczyną jest nadmierna aktywność gruczołów łojowych, najczęściej połączona z zablokowaniem ujścia przez czop rogowy oraz obecnością bakterii beztlenowych (Propionibacterium acnes). W wyniku gromadzenia się łoju w gruczołach i jego rozkładu przez bakterie tworzą się stany zapalne.

Zmiany trądzikowe pojawiają się najczęściej na twarzy i plecach. Wśród nich najpowszechniejsze są zaskórniki otwarte oraz zamknięte. Zaskórniki otwarte mają ciemny czubek, powstały w wyniku utleniania keratyny z wydobywającej się wydzieliny oraz gromadzenia się melaniny, zaś zaskórniki otwarte to białe grudki, we wnętrzu których gromadzi się łój. Często pojawiają się również ropne krostki, którym towarzyszy zaczerwienienie oraz ból przy dotknięciu zmiany, a także twarde podskórne grudki.

Trądzik kojarzony jest zwykle z okresem dojrzewania, charakteryzującym się podwyższonym poziomem hormonów androgenowych, których nadmiar sprzyja nadprodukcji łoju i w efekcie powstawaniu niedoskonałości.

W rzeczywistości jednak trądzik dotyka także dorosłych, u których występują genetyczne predyspozycje do zapadania na to schorzenie. W każdym przypadku niezbędne jest wdrożenie odpowiedniego leczenia i pielęgnacji, ponieważ trądzik nie tylko znacząco obniża samoocenę chorego, ale może prowadzić do powstania trwałych blizn.

Szczególnie pomocne w walce z niedoskonałościami są zabiegi takie jak złuszczanie peelingiem z kwasem migdałowym lub oczyszczanie twarzy z wykorzystaniem dermokosmetyków, które można wykonać w naszej klinice.

Polecane zabiegi