przerost męskich piersi (ginekomastia)

Piersi to atrybut kobiecości. Jednak zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn organizm wyposażony jest w gruczoły piersiowe. U mężczyzn zdarza się, że w przypadku zaburzeń hormonalnych może dojść do ich nadmiernego rozrostu piersi. Mamy wtedy do czynienia z ginekomastią.

W takim przypadku następuje powiększenie u mężczyzny gruczołu piersiowego w jednej lub obu piersiach. W przypadku ginekomastii pojawia się również rozrost tkanki tłuszczowej oraz włóknistej. Problem ten dotyka zarówno dorosłych mężczyzn, jak i chłopców.

Niestety przerost gruczołu piersiowego u mężczyzn może powodować nie tylko dyskomfort estetyczny i psychiczny, ale również ból oraz uczucie obrzmienia. Ponadto wraz z powiększeniem gruczołu piersi dochodzi do powiększenia brodawek sutkowych. Często też zmienia się ich kolor.

Przyczyny powstawania dużych piersi u mężczyzn są zróżnicowane. Za jedną z nich uważa się zmiany hormonalne w wieku dojrzewania chłopców. Jednak w większości przypadków ten rodzaj ginekomastii samoistnie zanika po okresie dojrzewania. Inną przyczyną jest otyłość, która może być powodem przerostu tkanki tłuszczowej. Ponadto ginekomastia często towarzyszy chorobom hormonalnym, takim jak guz jądra lub nadnerczy oraz nadczynność tarczycy.

Leczenie ginekomastii rozpoczyna się od rozpoznania przyczyny. W większości przypadków mężczyźni decydują się na wycięcie przerośniętego gruczołu piersiowego lub odessanie nadmiernej tkanki tłuszczowej, dzięki czemu zostaje przywrócony naturalny dla mężczyzny wygląd gruczołów piersiowych. Te metody doskonale sprawdzają się w przypadku, gdy przyczyną ginekomastii nie jest inna choroba.

Polecane zabiegi