Nadmiernie wypadające włosy to zmora wielu kobiet i mężczyzn. Chcąc walczyć z tym problemem, niezbędne jest wykrycie przyczyny łysienia. Jednym z często diagnozowanych powodów wypadania włosów jest łysienie androgenowe. Skuteczne leczenie jest możliwe przy wykorzystaniu leków lub zabiegów medycyny estetycznej. Jednak na cały proces leczenia oraz kondycję włosów duży wpływ ma dieta. Jak ona powinna wyglądać, kiedy przyczyną nadmiernie wypadających włosów jest łysienie androgenowe?

Główne przyczyny łysienia androgenowego?

Zbyt duża utrata włosów w schorzeniu, jakim jest łysienie androgenowe spowodowana jest uwarunkowaniami genetycznymi. Dokładniej mówiąc, przyczyną utraty włosów jest negatywna reakcja mieszków włosowych na męski hormon, jakim jest testosteron, a w szczególności jego forma pochodna – dihydrotestosteron (DHT). Należy przy tym podkreślić, że testosteron również występuje u kobiet, dlatego łysienie androgenowe dotyka nie tylko mężczyzn, ale również kobiety. DHT powoduje miniaturyzację oraz obkurczenie mieszków włosowych, co wpływa na ich zanikanie. Efektem tego jest postępujące wypadanie włosów. W walce z łysieniem androgenowym pomagają leki farmakologiczne, zabiegi oraz odpowiednia dieta.

Dlaczego dieta jest tak ważna?

Mimo że łysienie androgenowe spowodowane jest czynnikami genetycznymi, to z pomocą odpowiedniej diety oraz leczenia, można skutecznie cofnąć jego postępowanie. Dieta jest ważna z tego względu, że to za pomocą pokarmu dostarcza się do organizmu niezbędne składniki odżywcze, witaminy oraz minerały. Ich niedobór również wpływa na osłabienie kondycji włosów. Ponadto dostępne są produkty i substancje, które hamują lub znacznie redukują przekształcenie się testosteronu w jego szkodliwą formę DHT. Warto również mieć na uwadze, że niektóre spożywane pokarmy mogą wręcz przyspieszać wypadanie włosów, dlatego odpowiednia dieta ma ogromny wpływ na efekty leczenia.

Nienasycone kwasy tłuszczowe to podstawa

Do nienasyconych kwasów tłuszczowych zalicza się przede wszystkim kwas alfa linolenowy oraz gamma linolenowy, linolenowy i oleinowy. To właśnie one są odpowiedzialne za ograniczanie przekształcania się testosteronu w jego aktywną formę DHT. Kwas alfa linolenowy – ALA należy do kwasów omega 3, które znane są z korzystnych właściwości dla naszego organizmu. Jego główne źródła to olej lniany, orzechy laskowe oraz włoskie, soja, pszenica oraz pestki winogron, czy dyni. Natomiast kwas gamma linolenowy – GLA kwalifikowany jest do grupy kwasów omega 6, ale tych o pozytywnym działaniu. Źródłem GLA jest między innymi ogórecznik lekarski, czyli roślina, która pochodzi z obszaru Morza Śródziemnego. Kwas gamma linolenowy można również znaleźć w czarnej porzeczce. Regularne dostarczanie zalecanych ilości tych kwasów tłuszczowych pozwala na widoczne efekty, w szczególności w przypadku łysienia androgenowego.

Witaminy

Witaminy odgrywają kluczową rolę w poprawnym funkcjonowaniu całego organizmu. Dlatego też posiadają tak duże znaczenie w przypadku problemu z nadmierną utratą włosów. Szczególne znaczenie dla kondycji włosów mają witaminy z grupy B. Zapobiegają one nadmiernemu łojotokowi, który przyczynia się do utraty włosów. Ponadto ta grupa witamin powoduje szybszy wzrost włosa, stymuluje proces rozwoju cebulek włosowych oraz sprawia, że włosy są grubsze. Witaminy z grupy B można dostarczyć do organizmu spożywając szpinak, nabiał, orzechy, czy owoce morza i buraki. Kolejną ważną witaminą dla zdrowia włosów jest witamina E, ponieważ wpływa ona na prawidłowe krążenie krwi. To z kolei przyczynia się do prawidłowego wzrostu włosa. Źródłem witaminy E są przede wszystkim orzeszki ziemne, migdały oraz brokuły i szpinak. Istotną rolę we wzroście włosów odgrywa również witamina A. Odpowiedzialna jest bowiem za poprawę metabolizmu cebulek włosowych. Dzięki niej włosy stają się grube oraz gęste. Najlepszym źródłem witaminy A jest mleko, ser biały lub masło, a także jarmuż, marchew i dynia.

Ważne minerały

Szczególnie istotne w przypadku łysienia androgenowego jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości cynku oraz jodu i żelaza. Niedobór cynku może powodować nasilenie się łysienia androgenowego, podobnie jak niedobór żelaza. Cynk reguluje prace gruczołów łojowych oraz  metabolizm aminokwasów. Ponadto ma wpływ na proces tworzenia kreatyny, czyli głównego budulca włosów.  Jego ważną rolą jest również to, że wpływa na łatwiejsze wchłanianie się witamin. Źródłami cynku jest wołowina, imbir lub orzechy nerkowca. Z kolei jod kontroluje wzrost włosa, ale zarówno jego niedobór jak i nadmiar może być szkodliwy, dlatego warto stale kontrolować jego ilość w organizmie. Główne źródła jodu w diecie to owoce morza, mleko oraz jego przetwory i orzechy laskowe. Ważne dla zdrowia włosów jest również żelazo. Odpowiedzialne jest między innymi za kondycję mieszków włosowych. Dostarczymy go organizmowi spożywając owoce morza, szpinak, brokuły chude czerwone mięso oraz tuńczyka.

Zioła

Zioła posiadają różnorodne właściwości, również te, które pomagają w walce z łysieniem. Warto stosować napary, wcierki oraz suplementy diety na nich oparte. Do najbardziej popularnych ziół hamujących wypadanie włosów należy skrzyp polny, pokrzywa oraz korzeń łopianu. Zioła są bogate w witaminy i minerały, również te opisane powyżej. Dlatego picie naparów jest doskonałym sposobem na uzupełnienie ich braków. Dla osób ze zdiagnozowanym łysieniem androgenowym szczególnie poleca się napary z pokrzywy, ponieważ zawiera ona substancje hamujące wydzielanie dihydrotestosteronu odpowiedzialnego za wypadanie włosów.

W przypadku łysienia androgenowego warto swój sposób odżywiania skonsultować ze specjalistą oraz zmienić nawyki żywieniowe tak, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych witamin oraz minerałów, a jednocześnie ograniczyć czynniki nasilające wypadanie włosów. Nie należy brać kilkunastu suplementów diety i łączyć ich ze sobą, aby braki witamin uzupełnić. Ważne jest, aby odpowiednia dieta była podstawą – suplementacja powinna być tylko dodatkiem.